Lucreția

Lucretia Jurj

 

Lucreţia Jurj (1928-2004), singura femeie care s-a alăturat Grupului de luptători Şuşman, din Munţii Apuseni. Mi-a fost tare dragă și am povestit cu ea destule despre rezistență, între 2000-2004. Trădaţi de ultima lor gazdă conspirativă, Lucreţia Jurj, împreună cu soţul său Mihai şi fratele vitreg al acestuia, s-au trezit încercuiţi de trupele de Securitate în vara anului 1954. Lucreția a stat 4 ani în munți și, după ce a fost capturată, a făcut 10 ani de închisoare. Mărturia ei integrală se găsește în cartea semnată de Cornel Jurj și Cosmin Budeancă, „Suferinţa nu se dă la fraţi…”. Mărturia Lucreţiei Jurj despre rezistenţa anticomunistă din Apuseni (1948-1958), Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2002. Ar merita reeditată.
„Cât am stat la Securitate, nu am avut îmbrăcăminte de puşcăriaş. Ei nu mi-o dat nimic. Eram cu hainele cu care eram îmbrăcată, când m-o prins /…/. Aveam pă mine o bluză şi fustă. Fusta era maro, iar bluza bordo, aşa, cu mânecă scurtă. În picioare mi se pare că aveam pantofi sau ghete, nu mai ţân minte exact ce-am avut. Tăt cu hainele care le-am avut pă mine am stat 5-6 luni” povesteşte Lucreţia Jurj. Aceasta, însă, a găsit o metodă inedită de a-şi menţine hainele curate. În 1954, intra sub duş cu hainele pe ea şi le spăla, pe rând. „Îmi amintesc că mă duceam la baie şi spălam tăt ce-aveam pă mine. Le spălam numa’, cu apă că altceva, săpun sau de ăstea, nu aveam. Mă băgam cu totul sub duş, îmbrăcată şi pă urmă, pă rând le spălam. Când eram gata le îmbrăcam aşa ude şi veneam în celulă. În celulă mă înveleam în cearşaf şi puneam hainele pă calorifer până să uscau.„
Pentru alte informații, poate fi consultat linkul


http://www.memorialsighet.ro/lucreia-jurj-costescu/

~ by ruxandracesereanu on March 20, 2017.

Leave a Reply

 
