Anița și Elisabeta

 

17309172_1340424366003299_81688974273604134_n

O povestitoare și mărturisitoare de omagiat oricând : Anița Nandriș-Cudla (1904-1986), deportată vreme de 20 de ani în Siberia. O supraviețuitoare.

« Carnia s-a topit pe noi, a rămas numai pielia și ciolanile. Puteai să numeri toate ciolanașile, vinile șediau sub piele rădicate ca niște biciuști. Am fost rămas numai schiletul, cum vediam odată prin cărți. Ne uitam unul la altu și gîndiam, aice e sfîrșitu nostru./…/ Ne rugam cu toții lui Dumnezeu să ne dăruiască putere și să ne ajute puteria lui, să putem birui toate greutățile ce stau împotriva noastră și să putem eși din prăpastia ceia, să nu ne rămîie ciolanile prin pustiurile celia depărtate. »

(Anița Nandriș-Cudla, “20 de ani în Siberia. Destin bucovinean”, Humanitas, 1991)

 

17264241_1340719515973784_5390061364092435028_n

 

Elisabeta Rizea (1912-2003), o supraviețuitoare a schingiuirilor aplicate de oamenii Securității și o mărturisitoare impetuoasă despre rezistență și obstinație:

“Sunt ca o mască, acum, doamnă, de chinurile care au fost pe mine și de inima rea pe care am avut-o. /…/
Mi-a căzut, doamnă, păru… Cu ce mi-a căzut cănd m-a spînzurat de cui, cu ce mi-a căzut acolo, în groapa aia, nu mai am păr în cap. Am o băsmăluță pe dedesubt și, uite, cîteva fire. Mi l-au smuls, doamnă, și cică să tac. Da poți să taci, doamnă? Nu pot, nu pot! Îmi vine să zbier ca o vacă, prin cîte am trecut…”

(„Povestea Elisabetei Rizea din Nucșoara, urmată de mărturia lui Cornel Drăgoi”, culese și editate de Irina Nicolau și Theodor Nițu, Humanitas, 1993)

 

 

 

 

~ by ruxandracesereanu on March 17, 2017.

Leave a Reply

 
