oameni liberi

Mai răsfoiesc, uneori, albumele cu aceia care au pierit în decembrie 1989 şi ale căror chipuri (şi trupuri depuse la învălmăşeală, în haosul revoluţiei, la Institutul medico-legal) pot fi privite în albumele cu fotografii şi în lucrările publicate din 1990 încoace. Pentru cei pentru care revoluţia din decembrie nu înseamnă mare lucru sau este doar un punct de reper prezent în mod retoric în cărţile de istorie, aceste chipuri şi trupuri sunt anonime, fără să atragă atenţia prin ceva special. Pentru mine, însă, aşa învălmăşite cum sunt într-un vârtej de fotografii stas, de elevi, soldaţi, miri şi mirese, taţi, mame, fraţi, unchi, mătuşi, nepoţi, şi de fotografii stas cu trupuri ciuntite, încleştate, străpunse de moarte, ele alcătuiesc o mare familie de oameni liberi.

~ by ruxandracesereanu on December 21, 2012.

6 Responses to “oameni liberi”

  1. Deși unii nu știu, nu pot sau nu vor să accepte această realitate, toți oamenii sunt liberi. În totalitarism, libertatea este grav distorsionată de regim, dar și atunci fiecare este responsabil pentru ceea ce face, spune sau gândește, în funcție de contextul concret în care se află. Cât despre eroi, martiri și sfinți, aceștia constituie proba supremă a caracterului excepțional al condiției umane, jertfa lor răscumpărând, simbolic ori în absolut, neputințele majorității în care au apărut și s-au format. Altfel, nu am fi decât niște rătăciți, într-o margine de univers.

  2. … sa fim cu grija sa nu ajungem sa vorbim ca in manualele de teologie ori morală – nu știu de ce, parcă mă sfiesc…

    (ideatic, aveti dreptate)

  3. Îmi plătesc libertatea sau mi-o câștig, în acest balans muncesc și am grijă să-mi agonisesc ieșirea. Pe scurt, reușesc să strâng bani pentru a vedea ceea ce niciodată nu am crezut că pot vedea.
    Ochiul meu se zbate fericit în umbra marmurei albe, sau galbene, drepte sau căzute. Libertatea mea este munca mea, ar mai fi sigur și altceva, dar acest lucru să rămână secretul meu!

  4. Bucuria sa va umple sufletul in Dimineata de Craciun!
    Da, am strigat (cu disperare si speranta egale) “vom muri si vom fi liberi!”. Daca, totusi, Dumnezeu a ales pentru noi sa nu murim (atunci, acolo, asa), asta nu ne imputineaza libertatea, o face doar mai plina de responsibilitate (mai “grea”…).

  5. Frumoasă poza pe care articolul o realizează. Mai sunt, desigur, cei invizibili, a căror libertate se manifestă în raport cu propriile prejudecăţi şi condiţionări… acolo poate este şi mai greu să fii liber. De aceea poate că eo sunt şi mai puţini.

  6. Domnule Scorchfield, iata ca acum ochiul dvs. este etic (sau a devenit etic)!

    Frumos spus, draga Vasile Gogea!

    Lotus are dreptate, fireste ca mai sunt si invizibilii…

Leave a Reply

 
