proverbul secolelor al XIX-lea și XX (pentru români)

Din păcate, după știința mea, cel de mai jos ar trebui să fie nominalizat drept proverbul secolelor al XIX-lea și XX cu valabilitate pentru spațiul și mentalitatea din România. Este un proverb menționat de Mircea Eliade în publicistica sa (și readus nouă aminte de curând de Gabriel Chifu în România literară):

Când cineva fură, acest fapt este numit cleptomanie. Când mai mulți fură, acest fapt este numit manie. Când un popor întreg fură, acest fapt se numește Românie.

Desigur, când un tsunami devastează zonele lumii și aduce atâta moarte și suferință, proverbe cinice precum cel citat mai sus devin pasabile și atâta tot.

Advertisements

~ by ruxandracesereanu on March 12, 2011.

6 Responses to “proverbul secolelor al XIX-lea și XX (pentru români)”

  1. “De ce nu vă lăsaţi soldaţii să doarmă puţin, după trei zile de nesomn? îl întreabă un ziarist american pe un ofiţer japonez în timpul campaniei din China. Răspunsul a fost:
    Pentru că soldaţii mei ştiu foarte bine să doarmă; ceea ce trebuie să înveţe este contrariul.

    Nicolas Bouvier, Cronică japoneză, Humanitas, 2006, pag.110

  2. am putea sa problematizam, atunci, si insomnia – intr-un sens etic/nonetic?!

  3. Stările umane nu devin un buletin de ştiri, reciproca este valabilă, un buletin de ştiri induce stări umane.

    Căutăm de fiecare dată realitatea dincolo de ştire, găsită în “marea cultură a umanităţii” ea devine mai profundă, mai adâncă, înotul în această mare induce insomnia, ştiţi, sportul la ore târzii cauzează accese şi palpitaţii…

    Tonul scrierii mele, chiar dacă pare revoltat, el nu se referă la răspunsul dumneavoastră, sau la cele scrise mai sus, dezvoltă în schimb starea de insomnie, căci azi noapte chiar n-am prea dormit 🙂

    În schimb eticul are o problemă cu pateticul şi nu este vorba numai de aceeaşi rădăcină, mai degrabă de aceaşi trăire.

    P.S. 🙂 avem de-a face cu un dialog!

  4. sunt de acord cu dvs. cam 90 la suta…

    si, da, e chiar dialog 🙂
    (de mai multa vreme deja, asa incat am operat schimbari la tabloul de comanda)

    mi-a placut jocul etic-patetic (drept care o sa ascult pathetica) 🙂

  5. Pentru rezolvarea uneia dintre dilemele care ma framante in legatura cu caracterul romanilor, mi-ar trebui cunostinte aprofundate de istorie. Se spune ca Vlad Tepes pedepsea cu taierea mainii pe hoti, astfel incat au putut sa existe, in timpul domniei sale, cani de argint la fantani. Nu stiu cat de adevarata este legenda, insa daca este, se pare ca problema nostra legata de onestitate merge adanc in istorie si timpurile prezente nu fac decat sa asigure un mediu propice dezvoltarii unor vechi metehne.
    Care ar fi cauza, este intrebarea pe care as pune-o unui foarte bun si obiectiv istoric. De ce la noi oamenii cinstiti sunt un fel de paria, niste fiinte cenusii, pe care se scie mare: PROSTI?
    Stiu bine ca in alte tari nu este astfel!

    Cu apreciere pentru ceea ce scrieti, doamna!
    Sonia

  6. “Cum nu vii tu, Ţepeş doamne, ca punând mâna pe ei, Să-i împarţi în două cete: în smintiţi şi în mişei, Şi în două temniţi large cu de-a sila să-i aduni”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: