colaj – amintiri interbelice repugnante

Cum erau încondeiați o parte din scriitorii români în perioada interbelică (în revuistica de extremă dreaptă) –  iată mostre repugnante în cele ce urmează:

În 1932, în Calendarul, Camil Petrescu este atacat de către Toma Vlădescu şi injuriat ca “fată bătrînă”, “caraghios cretin”, “catastrofalul prost”, “imbecil”, “înspăimîntătorul cretin”. În 1933,  în Axa, scriitorii şi intelectualii, în general, care nu prizau antisemitismul legionar, sînt catalogaţi ca fiind “bălegarul democraţiei”, “dejecţiuni”, “ciuperci otrăvitoare”, poluatori, făpturi de cavou. În 1934, în Credinţa, Sandu Tudor acuză doi scriitori din grupul “Criterion” (este vorba de Petre Comarnescu şi Mircea Vulcănescu) drept “scîrnavi”, “masturbaţi”, farsori, sterpi, vicioşi. Scandalul izbucnise din motive politice şi culturale şi ţinea de nişte interese de culise. În aceeaşi revistă, Zaharia Stancu, tot în 1934, îi cataloghează pe cei doi, “cavaleri de Curlanda”. În Revista mea din 1936, Radu Gyr îi inculpă, şi el, pe criterionişti, ca indivizi clorotici, bîjbîind dezorientaţi. Acelaşi publicist îl va califica, în Vestitorii din 1936, pe E. Lovinescu drept “baba libidinoasă a scrisului corupt” (întrucît Lovinescu l-ar fi demitizat pe Eminescu); mai tîrziu, Nicolae Roşu îl va decreta pe Lovinescu “bătrînă canalie”, iar în 1940, în revista Sfarmă-piatră, acelaşi critic va fi portretizat de Ovidiu Papadima ca un “dolofan” dominat de “ghearele rapace” ale influenţei evreieşti. Tot în Sfarmă-piatră, în 1937, criticul Pompiliu Constantinescu (poreclit “Fonfilă” şi “Fonfilică Prostantinescu”), fusese calificat ca “plod” al lui “Oegen Lovinescu”. În 1936, Nichifor Crainic decreta, în Gândirea, starea de “destrăbălare” a literaturii române, produsă de influenţa evreiască, iar în 1937, Toma Vlădescu se arăta mulţumit, în Buna Vestire, că literatura română a fost dezinfectată de scriitorii pornografi (arestaţi) precum Geo Bogza, de pildă. În acelaşi an, Ovidiu Papadima, scria, în Sfarmă-piatră, despre aşa-zişii scriitori pornografi ca despre nişte “porci mari, porci lucizi /…/ vânzând porcăria în literatură aşa cum unul se îmbogăţeşte cu o fabrică de cârnaţi”; scriitorii vizaţi erau, în plus, şi “comercializatori de excremente”. C. Rădulescu-Motru este considerat de către Nichifor Crainic, în Gândirea din 1937, drept “găgăuţ filosofic” al “scriitorilor porcoşi”. În acelaşi an, în Buna Vestire, el va fi poreclit “Rădulescu-Mortu”, de către Toma Vlădescu. George Călinescu fusese catalogat drept “secătură venală”, în Axa din 1932. În 1939, în Porunca Vremii, el este calificat drept “gropar”, “solist al ghettoului” şi “pornograf”, scriind în “Haznal” (poreclă a revistei Jurnalul literar), fiindcă i-ar fi demitizat, prin monografiile sale, pe Eminescu şi Creangă, dar şi fiindcă ar fi fost un producător de aşa-zisă literatură destrăbălată. Tudor Arghezi este incriminat în Sfarmă-piatră din 1936, de către Vintilă Horia, care acuză “mocirla pornografiei” din Flori de mucigai, decretînd ca “puhav şi noroios” talentul arghezian marcat de “ostreţe putregăite”. Un an mai tîrziu, în Rânduiala, Arghezi este catalogat, de către Victor Puiu Gârcineanu, degenerat”, “pornograf” diabolic şi “monstru moral”, prostituîndu-se “viciat pînă la măduvă” (calificative similare vor cădea în 1948 asupra lui Arghezi, prin pana lui Sorin Toma aflat sub auspiciile comunismului invadator, în serialul “Poezia putrefacţiei sau putrefacţia poeziei”). Unul dintre cei mai vitriolaţi scriitori români, în această perioadă, este Mihail Sadoveanu. N. Crevedia îl încondeiază, în Porunca Vremii din 1936, ca “mare prunar, mare băsnar, mare văcar, porcar mare”, ironizîndu-i corpolenţa posterioară (“eşti în tur cât o baniţă”). Tot în 1936, în acelaşi ziar, Sadoveanu este atacat trupeşte (pentru “cărnurile sale”) ca avînd burtă şi ceafă de mason, fiind considerat “apostat” – drept care cititorii sînt invitaţi să-l izgonească cu pietre şi huiduieli. În 1937, în aceeaşi gazetă, Sadoveanu este poreclit “Jidoveanu”, cititorii sînt invitaţi să ardă cărţile scriitorului, iar autorul să fie stigmatizat cu fier roşu pe frunte şi pus la stîlpul infamiei. El mai este catalogat “năpîrcă” otrăvitoare, drept care bibliotecile necesită deparazitarea de cărţile sale. Al. Gregorian, în Sfarmă-piatră din 1937, îl considera pe Sadoveanu ca vîndut lui “Ucigă-l Toaca”, concentrîndu-se, însă, pe blamarea corpolenţei scriitorului: “arătare obeză”, “cu guşa răspândită în etaje”, “cadavru ambulant”; Sadoveanu este hiperbolizat maladiv ca “Bourul Moldovei, umflat de paie şi…poate chiar circumcis”. Ovidiu Papadima, în aceeaşi revistă din acelaşi an, îl animalizează pe Sadoveanu ca “cimpanzeu bătând cu o măciulie învăluită-n vată într-o piele de porc”, scriitorul fiind portretizat şi ca “fiară domolită, îmbătată de stârvuri”. În Buna Vestire din 1937, Toma Vlădescu se ocupă, la rîndu-i, de “paparuda” Sadoveanu, deconstruindu-i trupul în simboluri masonice şi ironizînd obrajii rotofei ai scriitorului ca fiind nişte “buci”. Nicolae Iorga nu este uitat nici el, fiind atacat, însă, nu atît ca scriitor ori istoric, cît ca om politic. Directorul de la Porunca Vremii, Ilie Rădulescu, îl califică în 1940 drept “călău moral” şi “răstignitor” al generaţiilor tinere. În acelaşi an şi ziar, I. P. Prundeni îl atacă, printr-o animalizare sordidă şi printr-o dezumanizare vehementă, care vizează degradarea: Iorga ar fi, astfel, un “om de cauciuc”, “vedenie cu barbă şi umbrelă”, avînd caracter “de gelatină”. La nivelul registrului de tip bestiariu, Iorga este calificat ca “ihtiozaur”, apoi monstru care “se voia lins pe la toate încheieturile umede şi sărutat în anumite locuri cărnoase şi încreţite”, “o meduză peste trupul naţiei, sugându-i câte puţin în fiecare zi şi viaţa şi onoarea”. Injuriatului i se aplică şi un registru religios-demitizant: el este o “zdreanţă apostolică” ori un prooroc hidos care “se plimbă pe deasupra naţiei şi ochii lui bulbucaţi se congestionează în ţâfne”. Ortodoxist fundamentalist, Radu Gyr decretează în curentele moderniste o “molimă”, un “cancer”, un “scuipat”… și tot așa.

Advertisements

~ by ruxandracesereanu on March 10, 2011.

7 Responses to “colaj – amintiri interbelice repugnante”

  1. Dintre toţi pomeniţi mai sus -prin asta ei trăiesc , Radu Gyr se pare că a avut parte de soarta ce-a mai tristă, normal că politicul încurcat cu oniricul duce uneori la asta, de aceea mă întreb, prin asta întreb şi pe cei care citesc, este necesar aşa ceva?

    Este necesar să fim şi filosof şi împărat, sclav şi gladiator, mercenar şi patriot, pretor şi creştin, poetă şi principesă, scriitoare şi amantă… enumeraţiile pot continua, de aici încep eu ipoteza, dedublarea (cazul artistic, nu medical) face ca eposul personal să aibă de câştigat?! pentru că toţi de mai sus, aveau şi alte preocupări, nu neapărat politice.

  2. eram pe cale sa comit un sofism, dar m-am abtinut! 🙂

    politica e lucru’ dracului, “curva” si sperjura, dar chiar si aceste ticuri in metehnele lingvistice de tratare a politichiei la bastinasii damboviteni (in speta, dar nu numai, si in Ardeal lucrurile stau la fel aproape) si-au pierdut astazi din efectul coroziv de a mai starni jena, stinghereala ori chiar sila (uh, ce fraza impotmolita am comis!).

    din lista dvs. eu ii aleg pe filosofi (uneori si pe imparati) si pe poete (uneori si pe amante). atat.

  3. interesant articol !

  4. Nu ma pot impiedica sa nu remarc bogatia si varietatea limbajului. In zilele noastre, injuriile sunt mult mai sarace in imaginatie. Semn de decadenta, presupun 🙂

  5. o, nu! in revista “romania mare” din perioada 1990-1995 puteau fi gasite lucruri imunde (minutioasa si ritualice, in acelasi timp), intr-atat de vulgare incat iti venea sa o iei la sanatoasa de pe teritoriul patriei…

  6. o! si eu, care credeam ca genul acesta de politeturi e nou, de cand cu libertatea cuvantului ! :))

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: