otravurile bufe ale lui Caragiale (3)

“Constipaţi” literar. Trepăduşi şi hahalere

         

          Alături de personajele politicienilor (liberali, mai cu seamă), clovnii decăzuţi vor fi depistaţi şi în rîndul scriitorimii, pamfletarul Caragiale aducînd în scenă, în acest caz, un muzeu ambulant de curiozităţi. Macedonski este unul din favoriţii satirizaţi ca fiind “Geniadevsky” cel care comite “gîngîneli”, “nefericite fleacuri”, “nimicuri” nesărate în metru “hodorog”, un “băieţoi” “sărit” care se crede Lamartine; Cezar Bolliac este un “bătrîn Ercule în proză”, cu figură de nebun (dinţi încleştaţi, ochi rătăciţi, gura spasmodică); alt scriitor este ironizat pentru trupelnicia sa (“prea dezvoltată porţiune de cărnuri”), în detrimentul creierului debil (“lipsa substanţei neponderabile”). Versificatorii şi scriitorii de trei parale sînt “secături” sau “constipaţi” literar, care comit “vomitive”, “bazaconii” ori “spurcăciuni”. Teatrul, în special, este dominat de dramaturgi impostori (“croitori” şi “cîrpaci” şarlatani) care emană o artă pocită, traducerile sînt, şi ele, “scîlciate”, vodevilurile, mai cu seamă, dovedindu-se a fi “ticăloşenii exotice” provenite din “toate spurcăciunile şi lăturile parisiane“. Vulgare şi scabroase, o parte a manelelor din “Spitalul Amorului”, comentat de Caragiale, sînt catalogate drept “orduri literare” şi “testimonii de imbecilitate” (manelele vor reînvia, la sfîrşitul secolului XX, în România, în forme definitiv vulgare). În sfîrşit, bîlciul artistic este nelipsit de “găgăuţi” (prostănaci, nerozi, neghiobi), dar şi de inchizitorii cu putere de decizie, care se dovedesc a fi “siluitori de conştiinţă”. Alături de aceştia, robotesc nulităţile, nonvalorile. Rămîne de văzut în ce măsură acest circ are valenţe corective imediate sau el este fundamentul unui edificiu persiflator (de nu cumva demolator) mult mai amplu.

          Pantalonadele şi arlechiniadele cu iz de menajerie sînt interpretate de o puzderie de personaje catalogate a fi din sfera infracţională. Foarte mulţi termeni folosiţi în aceste explozii de invective sînt identici cu cei utilizaţi de Eminescu: vremurile erau aceleaşi şi următoare, aşa încît verbalizarea indignării şi a repulsiei etice se dovedeşte, şi ea, a fi comună. Politicaştrii sînt “gheşeftari”, corupţi, farseuri, “haite catilinare”, diplomaţi de mahala, “lichele şi drojdii sociale”, scursuri, “caracude şi plevuşcă”, “marda a societăţii”, pişicheri, burtă-verde, “clică de claqueurs  (“a căror înzestrare e tîrîrea lipicioasă” sau, dimpotrivă, ifosul), ciocoi şi “cioclovine”, samsari, “paraponisiţi”, “spurcăciunile Fanarului”, “spuma de pe dospeala Orientului”, “toate malaxalele, caradalele, budalalele şi paciaurile lepădate de ostroavele şi ţinuturile orientale”, flibustieri, haimanale, haidamaci, hahalere, loaze, trepăduşi, şnapani, chilipirgii, bandiţi, briganzi, ciurucuri, “mahalagioaice ţîfnoase” (este vorba de bărbaţi, dar politicieni; or, politica poate schimba sexul unui acuzat), “mamelucărie cinică”, ticăloşi, descreieraţi, deşuchiaţi, căpii. Portretul infractorului absolut este, însă, acela dedicat lui Dimitrie Sturdza, în articolul O lichea. Este de notat că, la nivel infracţional, Caragiale amestecă acuza de criminalitate minoră cu provenienţa de mahala (“pripăşitura”) sau venetică (lepădăturile altor neamuri), statutul de nimicnicie şi incriminarea de negustorie profitoare. Cei vizaţi de pamfletele sale nu sînt niciodată mari infractori, Caragiale refuzîndu-le acest statut pentru a nu-i consacra într-o postură grandioasă, chiar dacă negativă. De aceea, el preferă variante ale infractorilor medii sau minori, cărora le ataşează, însă, pe post de tinichele de coadă, diferite alte vicii culese ori împrumutate din sfere adiacente.

Advertisements

~ by ruxandracesereanu on January 23, 2008.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: